lördag 8 juni 2013

Löppremiär (igen) och lite mtb på det

Idag blev det en riktigt bra träningsdag, hade först tänkt att köra crossfit vid nio i morse men när klockan ringde vid sju och jag tänkte efter och insåg att det skulle innebära 5 dagar i rad så tänkte jag om och somnade även om.

När jag vaknade till liv efter nio någon gång bestämde jag att idag var en bra dag att damma av löperskorna igen. Efter att ha ätit en bruk makrill framför datorn i en timme och varit allmän slö så kom jag faktiskt ut i spåret i Ursvik.


Jag har ju en standard runda jag brukar springa som är 7,5 km drygt men hade smak för lite mer så började springa 10 km spåret. Eftersom jag inte kan göra något utan att involvera mina prylar så är det så att jag alltid springer på pulsintervall. Lite blir det väl också att det är som att ha någon som talar om för en vilket tempo man ska hålla vilket jag tycker är skönt och samtidigt gör att det är lättare att se förbättringar. En tempoförändring med samma ansträngning innebär ju att man blivit bättre.

I vilket fall, tidigare har jag alltid sprungit en variant med en stegrande puls under 12 minuter som fungerar som en uppvärmning och sen att jag springer på en puls mellan 142-150 bpm. Det har funkat bra när jag varit tjockare eftersom jag inte orkat springa hela tiden utan det blivit springa - gå - springa. Men nu med lite bättre kondition och en hel del mindre fläsk så fick jag ju springa hela tiden och det blev för jobbigt, jag skulle i alla fall inte orkat en mil i det tempot.

Så efter 2km så startade jag om, med 12 nya minuters "uppvärmning" eftersom jag inte fattade hur jag kunde skippa den biten och sen 134-140 bpm som målpuls vilket funkade mycket bättre.



Det var faktiskt ett väldigt bra tempo för mig, efter de första 4-5 kilometrarna kom jag in i något skönt lunk så jag faktiskt kunde springa hela tiden och hålla mig mellan en 136-140 bpm utom i längre (eller branta) uppförsbackar och var även så att jag fick trycka på lite extra när det var plant eller nerför för att hålla uppe pulsen.

Har helt klart gjort stora framsteg så det är jag nöjd med! Fortfarande ingen vidare hastighet, men ligger på en 6:50 - 7:10 min/km någonting vilket är grymt för att vara jag och det är väl något som ganska snabbt kommer att förbättras om jag fortsätter att lyckas klämma in lite löpning tillsammans med allt annat jag gör.

Men sen blev det eftermiddag och kväll och det började spritta lite i benen igen... Så plockade fram mountainbiken för att som tanken var, ta en liten lugn runda och kanske köra av efter halva spåret...

 

Men det gick ju ungefär som det brukar, när jag väl kom ut var det så himla kul så jag bara fortsatte att cykla. Dessutom gick det grymt bra, kändes som att jag hade mycket mer kraft i benen än vanligt och kunde trampa på med betydligt bättre fart än jag brukar, speciellt på andra halvan där jag brukar vara lite trött... Själva Nick-spåret tog 55 minuter vilket väl är en 4-5 minuter snabbare än jag kört innan, så riktigt nöjd med det, speciellt med tanka på att jag var ute och sprang på förmiddagen!

Men jag har en hemlighet, eller i det här fallet, två. Nämligen två stadiga recovery-burgare jag tröck i mig efter löprundan. Men jag lät faktiskt bli att äta upp allt bröd för jag följer ju trots allt någon sorts anpassad lågkolhydrat-kost, men tar mig en del friheter när jag klämmer in dubbla träningspass på en dag och bränner kanske 1600-1700 kcal på det...

 

Ganska bisarrt på något vis, jag trycker i mig över 3000 kcal om dagen och ligger fortfarande på ett underskott på över 1000 kcal om dan och går ner 0,6 - 1 kg i veckan och börjar dessutom närma mig mitt viktmål. Och innebär det att jag ska äta MER sen? :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar